
Аналогічний гелікоптер ДСНС Airbus Helicopters H225 (він же EC225 Super Puma) розбився у Броварах 18 січня 2023 року (Фото:МВС, архівне фото)
Авіакатастрофа у Броварах забрала життя 14 осіб, включно з керівництвом МВС та однією дитиною. У МВС пояснили, що для з’ясування причин трагедії потрібен час, однак вже відома модель гелікоптера ДСНС, який зазнав катастрофи — це вертоліт EC 225 Super Puma.
СБУ розглядає три версії катастрофи: порушення правил польоту, технічна несправність гелікоптера або умисні дії щодо знищення транспортного засобу.
NV розповідає, що відомо про гелікоптери EC225 Super Puma (вони ж Airbus Helicopters H225), які Україна закупила за часів Арсена Авакова на чолі МВС.
Офіційна інформація про загиблий борт
У ДСНС офіційно підтвердили, що в Броварах розбився гелікоптер ЕС 225 (Eurocopter EC 225 Super Puma), вертоліт компанії Airbus Helicopters. Гелікоптер належав Державній службі з надзвичайних ситуацій і мав бортовий номер 54.
Цей борт не був новим: раніше його вже неодноразово використовували у різних завданнях ДСНС, зокрема для транспортування особового складу до місць надзвичайних ситуацій.
«Серед авіаційних суден системи МВС цей борт найчастіше використовувався з огляду на можливість одночасно перевозити достатню кількість людей. Екіпаж судна був підготовлений до виконання завдань при складних умовах, мав необхідну кількість годин нальотів саме на вертольотах ЕС-225», — розповіли у ДСНС.
Спікер Повітряних сил Юрій Ігнат підтвердив, що вертоліт належав до партії гелікоптерів, які «передавали нам наші французькі партнери». Ігнат нагадав, що літальні апарати зараз мають усі силові структури, а ці гелікоптери іноземного виробництва були призначені саме для ДСНС та структур МВС. «Також вони займалися різними спеціальними завданнями, не лише всередині країни, а й ближче до бойових дій», — розповів Ігнат.
На борту перебували дев’ять осіб, усі вони загинули. Це шість представників МВС, включно з керівництвом міністерства, і три члени екіпажу гелікоптера:
- Олександр Василенко — командир повітряного судна, інструктор авіаційної ескадрильї спеціального призначення на вертольотах;
- Костянтин Коваленко — пілот авіаційної ескадрильї спеціального призначення на вертольотах;
- Іван Касьянов — бортовий механік авіаційної ескадрильї спеціального призначення на вертольотах, прапорщик служби цивільного захисту.
Технічні характеристики гелікоптера EC 225 Super Puma і його шлях в Україну
Eurocopter EC225 Super Puma — це далекомагістральний пасажирський гвинтокрил, розроблений французькою компанією Airbus Helicopters. З 2015 року такі гелікоптери мають назву Airbus Helicopters H225.
Вертоліт є двомоторним і досить містким. Він здатен переносити до 24 пасажирів, 2 пілотів і одного бортпровідника, залежно від варіанта комплектування.
Такі гелікоптери використовують чимало західних країн.
EC225 Super Puma — наступник багатоцільового французьского гелікоптера AS 332 Super Puma, який використовували в 1980−90-х роках. Порівняно з попередником він має нову технологію ротора, інші двигуни та коробку передач, інтегровану політну систему. Відповідно гелікоптери EC225 отримали вищу швидкість польоту, більшу зручність для пасажирів, кращу авіабезпеку та менші операційні витрати.
Основні характеристики гелікоптера Super Puma
- Екіпаж: 2 пілоти
- Пасажиромісткість: до 24 пас + 1 стюард
- Довжина: 19,5 м
- Висота: 4,97 м
- Діаметр несучого гвинта: 16,2 м
- Маса порожнього: 5256 кг
- Максимальна злітна маса: 11 200 кг
- Корисне навантаження: 11 000 кг
- Силова установка: 2 x турбовальний Turbomeca Makila 2A1 (1776 кВт)
Вантажний відсік
- об'єм: 6,8 м³
- довжина: 3,42 м
- ширина: 1,4 м
- висота: 1,22 м
- площа підлоги: 4,72 м²
Льотні характеристики
- Крейсерська швидкість: 260,5 км/год
- Бойовий радіус: 857
- Перегінна дальність: 985 км
- Швидкопідйомність: 8,7 м/с
Закупівля часів Авакова: як гелікоптери EC225 Super Puma опинилися в Україні
Гелікоптери Airbus Н225 Super Puma з 2018 року Україні поставляла Франція, нагадує ВВС News Україна. Тоді угоду загальною вартістю на 551 млн євро підписав міністр внутрішніх справ України Арсен Аваков.
Україна отримала 55 гелікоптерів Super Puma, 21 з них — саме модель H225. Їх закуповували для Нацполіції, Національної гвардії України, ДСНС та Державної прикордонної служби України. Куплені машини були вироблені в 2009—2012 роках.
Тоді
планувалося, що основними завданнями вертолітних підрозділів МВС буде
аеромедична евакуація, рятувальні операції, підтримання громадського
порядку, антитерористичні та спеціальні операції, охорона державного
кордону й підтримання безпеки на дорогах.
Перші два таких вертольоти почали працювати в ДСНС і Нацгвардії з грудня 2018 року, саме тоді про це оголосив Аваков.
Аваков планував, що в Україні запрацюють 15 вертолітних баз та центр обслуговування Airbus Helicopters.
Французькі
гелікоптери постачались не новими, пояснює ВВС News Україна. Відповідно
до контракту, повітряні судна моделі H225 мали ступінь зносу основних
вузлів та агрегатів 50%.
Для потреб України їх капітально ремонтували та модернізували для пошуково-рятувальних операцій і транспортування. Так, у 2021 році повідомлялося, що низку гелікоптерів Н225 Super Puma модернізували в Румунії на підприємстві Airbus в місті Гімбав. Зокрема це були борти для ДСНС і Нацгвардії. Роботи включали капітальну перевірку для повернення в експлуатацію гелікоптерів та встановлення спеціального обладнання, такого як оптико-електронна станція, прожектор, лебідка тощо.
Журналіст Юрій Ніколов нагадав, що ще в 2018 році проект Наші гроші розповів, що декілька європейських країн — зокрема Норвегія і Польща — відмовилися від використання Airbus Helicopters H225. Це сталося після авіакатастрофи гвинтокрила цієї моделі у Норвегії (загинуло 13 осіб).
Кореспондент ВВС Павло Аксьонов нагадав, що причиною катастрофи в Норвегії стало руйнування шестерні в редукторі несучого гвинта. «Це було напевно конструкційним дефектом, який зіпсував репутацію саме цієї моделі. Тоді в процесі розслідування „приземлили“ парк цивільних H225, заборону згодом зняли, було зроблено висновки, в конструкцію цього елемента внесли зміни, прийняті нові стандарти перевірок і режимів роботи, але кілька країн таки відмовилися від цих вертольотів», — нагадав Аксьонов.
Україна, втім, не відмовлялася від контракту з Францією. «В угоді [про закупівлю гелікоптерів для МВС] прописали, що 34 вертольоти мають бути новими, а 21 — вживаними, 2007−2012 років випуску зі ступенем зносу 50%. Вживані були саме ті, які літали в Норвегії», — стверджує Ніколов.
У грудні
2020 року ДСНС повідомляла, що всі отримані гелікоптери активно
залучалися для виконання відповідних завдань. Зокрема їх використовували
під час ліквідації масштабних пожеж на території Чорнобильської зони,
Житомирської та Луганської областей, під час ліквідації наслідків
дощових паводків у Карпатському регіоні, для виконання рейсів санітарної
авіації, а також для чергувань під час заходів із забезпечення безпеки
на місцевих виборах в Україні.
Немає коментарів:
Дописати коментар